دوره جامع تربیت سگ زیر نظر مربیان کارازموده و مجرب

مراقبت از گربه ها

استفراغ مایعات در گربه ها

گربه‌ها به دلایل مختلفی استفراغ می کنند و همینطور چیزی که استفراغ می کنند بسیار متنوع است.آب یا مایعات شفاف می تواند نشانه ی یک بیماری جدی باشد. استفراغ کردن به تنهایی یک علامت غیر اختصاصی در نظر گرفته می شود.این ممکن است به مجموعه‌ای از نگرانی های سلامتی مربوط شود.بعضی از این ها شامل موارد زیر است :واکنش های آلرژی،انسداد داخلی،پانکراتیت،گرمازدگی،هایفوتراپی،هیپوترمی،عفونت‌های انگلی،بیماری کبدی،مسمومیت،استرس،افسردگی یا حتی اضطراب.اما چه چیزی باعث می شود گربه‌ی شما به طور خاص مایعات شفاف یا آب استفراغ کند؟گفتن تفاوت بین آب و مایع شفاف سخت است.استفراغ مایع شفاف نشانه‌ی این است که گربه دارد آب را از دستگاه گوارش بالا می آورد.به طور معمول اگر گربه‌ی شما بلافاصله بعد از نوشیدن مقدار زیادی آب،مایع شفاف استفراغ می کند،این همان آبی است که نوشیده بود.وقتی گربه‌ای مقدار زیادی آب را به سرعت می نوشد معده‌ی او با آب پر می شود و باعث کشیده و بزرگ شدن آن می شود که دلیل استفراغ کردن آب توسط گربه‌ است.وضعیت‌هایی که باعث افزایش میزان تشنگی و در نتیجه مصرف زیاد آب می شوند،مبتلا به بیماری کلیه،پرکاری تیروئید و دیابت خواهند شد. گلوله ی مو،بیماری حرکتی ، ورم معده و… از دیگر دلایل استفراغ آب در گربه‌ها است.

دلایل احتمالی استفراغ آب پاک و شفاف در گربه

گلوله‌ی مو

گربه ها به طور طبیعی حیواناتی دقیق و تمیز هستند و مدت زمان زیادی در روز را به تمیز کردن و آراستن خود اختصاص می دهند.زمانی که گربه در حال تمیز کردن خود است،ساختارهای کوچک قلاب مانند روی زبان آنها موهای ریخته شده و مرده را می گیرد که بعدا بلعیده می شود.تعداد زیادی از این موها به راحتی از دستگاه گوارش عبور می کنند ولی گاهی اوقات مو در معده می ماند و تشکیل یک گلوله‌ی مو را میدهد. معمولا گربه‌ها بدون گلوله‌ی مو مایع شفاف استفراغ می کنند ولی اگر استفراغ گربه همراه با گلوله‌ی مو باشد،نیز جای نگرانی نیست و این یک اتفاق معمولی و عادی است.این مهم است که به یاد داشته باشید گلوله‌ی مو نباید برای گربه‌ی شما زود به زود،همراه با درد و یا با دفع سخت همراه باشد.برای کمک به جلوگیری از تشکیل این گلوله‌های مو راه های غیر قابل شمارشی وجود دارد مثل مکمل‌های غذایی که به دو شکل جویدنی و یا ژله ‌ای شکل موجود است.تنظیم کردن یک برنامه‌ی منظم برای شانه کردن موهای گربه و دادن آرامش به او با انجام دادن این کار می ‌توانید از دست موهای ریخته شده‌ی بدن گربه که ممکن است هنگام تمیز کردن خودشان آنها را ببلعند راحت شوید.

تغییرات غذا و رژیم غذایی

وقتی در برنامه‌ی غذایی گربه‌ی شما تغییری ایجاد شده باشد،اگر گربه یک وعده‌ی غذایی را از دست بدهد یا دیرتر از زمان همیشگی غذا بخورد،ممکن است گربه‌ مایعی شفاف استفراغ کند.
به علاوه شاید شما جریان غذایی او را خیلی سریع تغییر داده اید.زمانی که می‌خواهید جریان غذایی گربه‌ی خودتان را تغییر دهید پیشنهاد می شود این کار را به تدریج در یک تا دو هفته انجام دهید. در این زمان از غذای فعلی گربه کم کنید و میزان غذای جدید را افزایش دهید.
گربه‌ی شما ممکن است خیلی سریع غذا بخورد و این باعث استفراغ آب یا آب به همراه درصدی غذا شود. اگر گربه‌ی شما یک گربه‌ی عادی است و یا اگر حساسیت روده‌ای داشته باشد ممکن است باعث استفراغ اندازه‌ای از غذای هضم شده یا هضم نشده شود.اگر دامپزشک شما دیگر مسائل پزشکی را رد کرده و نتیجه گرفته است که مشکل استفراغ گربه‌ی شما ناشی از غذاست،ممکن است از شما بخواهند یک سیستم حساس غذایی را برای گربه‌تان امتحان کنید.اگر گربه‌ی شما با وجود این رژیم همچنان با مشکل استفراغ غذا درگیر است،ممکن است گربه‌ی شما را تحت یک رژیم غذایی دقیق با پروتئین هیدرولیز شده قرار دهند.
همینطور ممکن است دامپزشک شما پازل های غذایی را پیشنهاد دهد. پازل های غذایی شامل دو منبع مهم یعنی بازی و غنی سازی شده برای گربه‌ی شما هستند. امروزه پازل های غذایی زیادی در انواع مختلف ساخته شده است که در فروشگاه ها وجود دارد که غرایز و جستجوگری گربه‌ی شما را تحریک میکنند.از دیگر مزیت های پازل های غذایی برای گربه‌هایی که غذایشان را استفراغ می کنند،کم کردن سرعت جویدن است در نتیجه گربه‌ی شما نمی تواند سریع غذا بخورد که این مورد از بیمار شدن او جلوگیری می کند.

سوء هاضمه

درست مثل انسان ها،معده گربه ها نیز برای هضم غذا، آب‌های مختلف و همچنین اسید کلریدریک تولید می کند.اگر گربه‌ای به هر دلیلی غذایی را رد کند و یا به موقع به او غذا داده نشود،تجمع آب و اسید می تواند معده را تحریک کند و باعث استفراغ گربه‌ی شما شود‌. گربه‌هایی که سوءهاضمه دارند ممکن است مایع،کف زرد یا کف سفید استفراغ کنند.اگر شما و دامپزشک به این مشکوک شده اید که استفراغ گربه به دلیل سوء هاضمه است،شاید دامپزشک شما پیشنهاد دهد در وعده‌ها‌ی کوچک و زود به زود در هما زمان همیشگی به گربه‌ی خود غذا دهید تا  تجمع آب و اسید در معده را تسکین دهد.

ورم معده

اگر گربه‌ی شما دارد به کارهایی که نباید وارد میشود،ممکن است معده‌ی خود را با چیزی که خورده است،تحریک کرده باشد.این اتفاق ممکن است با استفراغ مایع همراه خون و یا زرد آب رخ دهد.همینطور شاید گربه‌ی شما دچار از دست دادن اشتها،افسردگی،کم آبی بدن و بی حالی شده باشد.اگر مشکل استفراغ به دلیل سوء هاضمه بوجود آمده باشد،دامپزشک شما می داند چه کاری انجام دهد.

بعضی دلایل دیگر شامل موارد زیر است:

  • انگل‌ها
  • یبوست
  • انسداد مواد خارجی در مسیر روده
  • بلعیدن یک سم
  • اختلالات متابولیکی مانند دیابت،بیماری کلیوی و پرکاری تیروئید

اگر گربه آب استفراغ می کند چه کار کنیم؟

استفراغ زود به زود برای گریه هیچ زمانی عادی نیست.استفراغ بیشت. از یک بار در هفته بدون شک نشانه‌ی یک مشکل است.اگر گربه‌ی شما چند مرتبه استفراغ می کند و علایم دیگری مثل نداشتن اشتها،کاهش وزن،بی حالی و اسهال را نیز دارد،باید بدون اتلاف وقت یک وقت معاینه برای او از دامپزشک بگیرید.دامپزشک احتمالا با آزمایش های جسمی و لمس شکم او شروع می کند و شاید نیاز به آزمایش خون نیز باشد‌ که فعالیت اندام های بدن او را بررسی می کند تا مطمئن شود بیماری کلیوی و کبدی وجود ندارد.

با توجه به میزان بیماری و شرایط ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا عمل جراحی برای از بین بردن انسداد باشد و یا فقط مراقب و درمان در خانه کفایت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

دوره جامع تربیت سگ زیر نظر مربیان کارازموده و مجرب