دوره جامع تربیت سگ زیر نظر مربیان کارازموده و مجرب

مراقبت از حیوانات خانگیمراقبت از سگ ها

آیا سگ ها توانایی خوردن فلفل دلمه ای را دارند؟

فلفل دلمه ای برای مدت های طولانی است که به عنوان یک ماده غذایی سالم و مقوی برای انسان ها شناخته شده اند‌.این ماده کم کالری و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است به همین دلیل مواد غذایی مناسبی برای ترکیب کردن در آشپزی هستند.
اما این شرایط برای سگ ها هم صدق می کند؟آیا آنها همان مزایا برای سگ ها نیز وجود دارد؟

آیا همه ی فلفل دلمه ای ها برای دادن به سگ امن هستند؟

فلفل دلمه ای قرمز برای سگ کاملا بی خطر است می تواند در تغذیه ی او استفاده شود.اما وقتی حرف از دیگر فلفل ها میشود،ایمنی با هشدارهایی رو به رو است.با فاصله ی زیاد فلفل هایی هستند که حاوی کمترین مقدار ادویه هستند.
فلفل های دیگری مثل هالاپینو،سرانوس و غیره می توانند به طرز غیر قابل باوری تند باشند.این واریانس ادویه در فلفل ها به این دلیل ایجاد می شود که فلفل ها مقدار مختلفی از کپسایسین در خود دارند در حالی که در اصل همه ی آنها به یک فلفل دلمه ای تیره تعلق دارند.کپسایسین یک ترکیب آلی در فلفل های قرمز اشت که برای کلیه ی پستانداران تحریک کننده است و می تواند در هر بافت و اندامی که با آن تماس پیدا می کند،احساس سوزش ایجاد شود مثل پوست،چشم و لب ها.هرچه میزان کپسایسین در فلفل بیشتر باشد،احساس سوزش و تحریک قوی تری به وجود می آورد.
فلفل دلمه ای میزان نسبتا کمی کپسایسین دارد و همین آنها را جزو ایده آل ترین دسته از فلفل ها برای تغذیه ی سگ قرار می دهد.انواع دیگر فلفل که شامل کپسایسین با غلظت بیشتری هستند،به این اندازه ایمن نیستند و باعث ناراحتی معده می شود و با غلظت های بیشتر باعث بروز سوختگی،تحریک دهان و سایر عوارض جانبی می شوند.

فلفل دلمه ای چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین A ویتامین E ویتامین B6 ویتامین c و ویتامین k،کارتنوئید ها مثل لوتئین،کپسانتین،بتاکاروتن،فلاونوئید ها مانند کوئرستین،لوتئولین و همچنین سایر ترکیبات مثل پتاسیم و سولفات است.
ویتامین A ، لوتئین و سایر کاروتنوئیدها برای سلامت چشم مفید اند و ویتامین C نیز برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم کمک کننده است.با این حال،سگ ها برخلاف انسان ها توانایی این را دارند که ویتامین C خود را بسازند،بنابراین به مکمل نیاز ندارند. ویتامین E به سلامت پوست و خز سگ شما کمک می کند و ویتامین B6 به برای داشتن یک سیستم عصبی سالم کمک می کند.همچنین برخی مطالعات وجود دارد که در آن متوجه ارتباطی بین بتاکاروتن و آرتروز شده اند ، که می تواند یک اقدام بالقوه برای مراقبت از سگ های بزرگسال باشد. همه این مزایا و فواید در یک فلفل دلمه ای وجود دارند.
غذاهای متعادل و غذاهای مخصوص سگ که در بازار وجود دارد،حاوی سطح مناسبی از ویتامین ها مواد معدنی هستند.تغذیه ی مقدار کمی از فلفل دلمه ای برای سگ با رژیم غذایی سالم بی خطر است اما فواید اضافی برای سلامت او ندارد.اگر در حال آشپزی برای سگ خود هستید،فلفل دلمه ای می تواند از نظر غذایی مفید باشد،اما باید قبل از با یک متخصص تغذیه یا دامپزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که رژیم غذایی سگ شما همچنان متعادل باقی می ماند.
همه ی افراد می دانند که فلفل دلمه ای در رنگ های مختلفی وجود دارد،بنابراین آیا رنگ فلفل دلمه ای که تهیه می کنید هم اهمیتی دارد؟ فلفل دلمه ای قرمز می تواند حاوی بالاترین غلظت ویتامین C و ویتامین A و همچنین بتاکاروتن باشد.بنابراین فلفل دلمه ای زرد و سبز گزینه های عالی و بهتری هستند در حالی که فلفل قرمز ممکن است باعث آسیب زدن به بدن سگ شود.

سگ در کنار فلفل دلمه ای قرمز

چند فلفل دلمه ای می توان به سگ داد؟

مانند هر غذای جدید دیگری،بهتر است با میزان کم و متعادل برای دیدن واکنش سگ نسبت به آن،شروع کنید.برخی سگ ها با اضافه شدن فلفل دلمه ای به رژیم غذایی روزانه ی خود مشکلی ندارند ولی بعضی از سگ ها به خوبی با این موضوع کنار نمی آیند.همیشه اطمینان حاصل کنید که دانه ها،ساقه ها و هسته ی داخلی که هضم آن برای حیوان دشوارتر است،از بین رفته اند.
طبق یک قاعده ی کلی سگ ها نباید بیش از ده درصد کالری روزانه از منبعی به غیر از غذای متعادل خود دریافت کنند.دریافت بیشتر از این مقدار می تواند تعادل ویتامین ها و مواد معدنی را دچار مشکل کند.
جویدن و هضم لایه ی خارجی فلفل دلمه ای به صورت خام ممکن است برای سگ شما سخت باشد.اگر می‌خواهید می توانید فلفل دلمه ای را بخارپز کنید تا پوست آن نرم شود.
هرگز فلفل دلمه ای را با نمک و سیر یا هر ادویه ی دیگری مزه دار نکنید.هرگز از فلفل دلمه ای های پخته یا فلفل هایی که با پیاز مخلوط شده اند،استفاده نکنید‌.بنابراین پیاز و فلفل دلمه ای های خرد و منجمد شده قابل مصرف برای این کار نیستند.
همان طور که گفته شد دهان انسان ها توانایی تحمل تندی فلفل را دارد ولی اکثر سگ ها نمی توانند ادویه ها را تحمل کنند.دستگاه های گوارش آنها در هضم فلفل هالاپینو و سرانوس،ممکن است مانند دستگاه هضم شما نباشد.
در نتیجه در حالی که دادن فلفل تند به سگ لزوما یک اتفاق کشنده نیست،ولی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مثل ناراحتی معده،اسهال و سوء هاضمه در او شود. مثل همه ی روش های درمانی جدید،همیشه قبل از ایجاد تغییر و افزودن یا حذف ماده ای از رژیم غذایی سگ خود،با دامپزشک مخصوص او مشورت کنید.

ایا فلفل سگ را وحشی می کند

فلفل سگ را وحشی نمی‌کند. در واقع، فلفل یک ادویه‌جات است و تأثیری بر رفتار سگ‌ها به عنوان حیوانات خانگی ندارد. اگرچه ممکن است سگ‌ها به بوی فلفل حساس باشند و از مصرف زیاد آن ناخوشایند شوند، اما این امر نباید به عنوان یک روش برای وحشی کردن سگ‌ها در نظر گرفته شود. برای آموزش و مدیریت رفتار سگ‌ها، بهتر است از روش‌های مثبت و مبتنی بر پاداش استفاده کنید. همچنین مشورت با متخصصین حیوانات و مربی‌های حرفه‌ای نیز می‌تواند به شما در بهبود رفتار سگتان کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

دوره جامع تربیت سگ زیر نظر مربیان کارازموده و مجرب